I en annan del av Mendoza

Dag 3 – Dagen då vi besteg en del av Aconcagua

Dag tre bytte vi klänningarna mot praktiska kläder, handväskor mot ryggsäckar och gick från lyxfruar till en annan del av Mendoza. Vi blev uppplockade tidigt på fredagsmorgonen utanför vårt hostel och begav oss upp till foten av Aconagua. I 35 graders värme och stekande sol började vi sedan vår 1350 meters vandring upp på berget.  Vi var ett gött gäng på cirka 15 personer som gick i samlad trupp (mer eller mindre). Vi svenskar aningen svettigare än de andra, en härlig vårdag för argentinarna är detsamma som den varmaste dagen på året i Sverige.  Med bristande spanska kunskaper var vi inte helt säkra på vad som ingick i denna anordnade vandring och blev föga förvånande när vi insåg at vi skulle firas oss ner för för olika bergsväggar för att nå vårt slutmål, de varma källorna. I Argentina är det inte riktigt lika noga med insktruktioner och dom två råden vi fick med oss var – släpp inte repet och luta er bakåt. Detta var inte speciellt svårt eftersom att man:

1. Med all säkerhet inte släpper sin livlina när man hänger ut från en 40 meters hög bergsvägg.
2. Med en 65 liters backpacker ryggsäck kan man inte göra så mycket mer än luta sig bakåt.

Efter vandringen var det lunch och vi fick njuta av ännu en Milanesa, resans paradrätt. Efter lunchen var det dags för ett efterlängtat dopp i de varma källorna. De olika poolerna hade olika temperaturer och vissa med starka strömmar.

På väg upp!

Hela gänget på toppen

På väg ner...

Slutmålet, de varma källorna

Strandade

Kväll 3:

Efter Trekkingen fick vi ett hett tips om en Asado på ett hostel i närheten av där vi bodde. Kvällen började med en middag där vi fick sällskap av våra nyfunna spanska vänner under middagen. Asadon avslutades med en timmes fri Tequila och..

På väg till grillfesten

Hungrig Sophie..

.. Dag 4 var det inte ett jättetaggat gäng som vaknade.
Vi skulle ha blivit upphämtade klockan  09.30 men ingen bil dök upp. Eftersom att vi inte var helt ogillande till att få sova en timme till så väntade vi till halv elva innan vi tog oss i kragen och ringde upp de som anordnade dagen och en halv timme senare var vi på väg. Det var ett aningen förvirrat gäng som anlände till raftingcentret, men efter många om och men satt vi i båten.

Dagens raftingproffs - Mikaela
Motivering: Efter att ha trillat i tre gånger i jämförelse med majoritetens noll gånger .
+ : Vi andra hade väldigt roligt åt detta.
- : Hon höll på att frysa ihjäl.

Dagens hjälmbärare- Delas av Caroline och Linn
Motivering: Det vi hade hoppats bli en samling häftiga bilder blev istället ett klipp ur I en annan del av Mendoza.
+ : Alla hade väldigt roligt åt detta
- : Linn och Carro hade inte lika kul
Dagens vad-hände-upplevelse:
Förklaring: Instruktionerna från vår ledare löd: Forward – Forward – Forward! Lite försent insåg vi att vi paddlat upp på en sten och två sekunder senare var båten upp och ner och hela team barbie i vattnet.
+ : Vi vaknade till liv
-: Sekunderna innan alla låg i varsin båt blev aningen panikartade på sina håll

Räddaren

Efter att ha förälskat oss i den underbara staden Mendoza var det det dags att sätta sig på bussen hem till Buenos Aires för att möta två dagars tentaplugg. Summa summarum var vi alla överens om att detta var en utav de bästa resor vi har gjort och Mendoza ligger oss alla varmt om hjärtat!